اسپری پاک کننده عینک چیست؟ نکات مهم در خرید اسپری پاک‌کننده عینک و نحوه‌ی استفاده از آن

lens cleaner and anti-fog spray

اسپری پاک کننده عینک چیست؟ نکات مهم در خرید اسپری پاک‌کننده عینک و نحوه‌ی استفاده از آن

اسپری پاک کننده عینک چیست؟  نکات مهم در خرید اسپری پاک‌کننده عینک و نحوه‌ی استفاده از آن

 شفافیت لنزهای عینک به اندازه مراقبت از چشم‌هایمان  ضروری است. برای تمییز کردن و شفافیت شیشه عینک نیاز است تا یک اسپری پاک‌ کننده‌ی عینک  با کیفیت مرغوب خریداری نمایید، اما سوال بعدی این است که اسپری تمیز کننده عینک چیست و چگونه استفاده می شود؟ در ادامه این مقاله از ایگسی همراه ما باشید.

 

انواع تمیزکننده و اسپری عینک

برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، نگهداری و تمییز کردن شیشه‌ی عینک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا عینک یکی از سرمایه‌های آن ها محسوب می‌شود. یکی از این روش‌های تمییز کردن شیشه‌ی عینک، استفاده از اسپری پاک کننده عینک است. این محصول دارای ترکیبات متنوعی با فورمولاسیون خاص می‌باشد که برای هر نوع عینک اعم از طبی یا عینک‌های آفتابی قابل استفاده است.

ویژگی‌هایی که می‌توان برای یک اسپری عینک عنوان کرد عبارتند از:

۱. نسبت‌های مناسب و استانداردی از مواد شیمیایی را دارا باشد، در غیر اینصورت ممکن است به لنز عینک آسیب وارد نماید، پس به هنگام خرید به برچسب و نکاتی که بر روی اسپری ذکر شده است دقت نمایید، زیرا به دلیل وجود پوشش ضد نور UV در لنز عینک، انتخاب یک اسپری عینک نامناسب ممکن است با آسیب به عینک‌تان ضرر مالی به شما وارد کند.

۲. برای حمل آسان بهتر است این محلول در یک بطری کوچک خریداری شود تا هر زمان که به آن نیاز داشته‌باشید، بتوانید از آن استفاده نمایید. ( حمل بطری کوچک داخل کیف و یا ماشین راحت تر است.)

۳. اگر از یک اسپری مناسب و استاندارد ضد غبار استفاده کنید از وجود هر نوع خاک یا لکه ‌ای بر روی لنز عینک خود مطمئن خواهید بود.

۴.  از هیچ نوع دستمال دیگری به‌جز دستمال مخصوص پاک کردن عینک، که یک دستمال نرم بنام میکروفایبر است( درکنار اسپری پاک کننده قرار دارد) برای پاک کردن مایع اسپری از روی عینک خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است به آن آسیب  برساند.

 

نکات مهم در خرید اسپری پاک کننده شیشه عینک

اگر لنز عینک شما دارای پوشش ضد نور UV است ، باید برچسب حاوی اطلاعات روی بطری و یا اطلاعات درج شده بر روی جعبه اسپری را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که از پاک کننده‌ی عینک مناسب استفاده می کنید. ممکن است مواد تشکیل دهنده شیمیایی داخل اسپری باعث آسیب دائمی به لنزهای عینک شما شود. برای داشتن لنزهای تمیز، سالم و بدون خط و خش تنها خرید یک اسپری عینک کافی نیست، بلکه شما به یک پارچه نرم میکروفایبر نیاز خواهید داشت که در زمان پاکسازی به لنزهای عینک آسیب نرساند، که در بسته‌بندی‌های اسپری پاک‌ کننده‌عینک ایگلسی در کنار بطری قرار گرفته است.

 

اهمیت استفاده از پاک کننده عینک

هر شخص برای تهیه عینک خود هزینه می‌کند. این هزینه تنها مادی نیست بلکه زمانی را برای پروسه‌ی بینایی‌سنجی، معاینات چشم، انتخاب و خرید عینک صرف می‌کند و حتی شاید مراحلی را نیز برای اصلاح شیشه یا فریم طی کرده باشند و نهایتا به عینک مناسب خود برسند. بعد از طی کردن تمامی این مراحل نوبت لذت بردن از نگاه کردن جدید می‌باشد، و بعد از این مراحل برای آن‌که عینک کیفیت خود را حفظ نماید، باید اصول درستی جهت حفظ و نگهداری از آن رعایت شود.

آلودگی شیشه عینک بسیار آزاردهنده و تحمل آن دشوار است. ضمنا اگر شیشه عینک آلوده باقی بماند، باکتری‌های بیشتری بر روی آن رشد می‌کنند و این باعث تهدید سلامت چشم‌ها می‌شود.

هر ماده‌ای را نمی‌توان برای تمیز کردن شیشه‌ی عینک استفاده کرد. عدسی عینک از موادی مخصوص تهیه می‌شود و لایه‌های محافظت‌کننده‌ی خاصی نیز روی آن قرار می‌گیرد. این مواد و لایه‌ها معمولا حساس هستند و نیاز به روش‌های نگهداری خاص دارند. ترکیبات اسپری پاک کننده شیشه عینک  باید موادی باشد که به این متریال‌ها آسیب نرساند.

 

ترکیبات ممنوع در اسپری پاک کننده عینک

برخی از مواد یا روش‌های تمیزکردن، می‌توانند لایه‌های عدسی را از بین ببرند، برخی دیگر ممکن است عدسی را خش‌دار یا لکه‌دار کنند. خش‌ها و نقطه‌ها حتی اگر بسیار ریز باشند، می‌توانند دید شخص را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین ممکن است به مرور در بینایی افراد اشکالاتی ایجاد کنند.

 

این مواد هرگز نباید ترکیبات اسپری تمیز کننده عینک را تشکیل دهند:

  • انواع مواد پاک‌کننده‌ی عمومی شیشه و آینه
  • آستون
  • آمونیاک
  • سفیدکننده
  • سرکه
  • آب‌لیمو
  • خمیردندان
  • بخار بازدم
  • الکل (البته در مواد تشکیل دهنده اسپری عینک الکل هست؛ اما به روشی خاص و در ترکیب با سایر مواد.)
  • مایع ضدعفونی کننده

همچنین نباید از انواع دستمال‌های کاغذی برای پاک کردن شیشه عینک استفاده کرد زیرا زبر و پرزدار هستند. استفاده از پارچه البسه نیز خصوصا اگر نو باشند، توصیه نمی‌شود زیرا این پارچه‌ها نیز برای عدسی‌ها خشن می‌باشند. دستمال میکروفایبر که برای ال‌سی‌دی، لنز عکاسی و … استفاده می‌شود، برای عینک نیز مناسب‌تر از پارچه‌های دیگر است.

 

نحوه استفاده از اسپری عینک

برای تمیز کردن لنزهای عینک هرگز از لباس استفاده نکنید، زیرا لباس الیاف ضخیمی دارد که ممکن است روی شیشه‌ی عینک را خش بیاندازد. همچنین ممکن است لنزهای عینک کاملا تمیز نشود. معمولاً دستمال های میکروفایبر همراه با عینک ارائه می شوند. به این نکته توجه داشته‌باشید که قبل از استفاده از دستمال میکروفایبر، باید بر روی لنز عینک، تمیز کننده نانو اسپری شده‌باشد.

ابتدا یک اسپری پاک کننده عینک را تهیه کرده، سپس اسپری را با فاصله از دو لنز، در هر دو طرف آن اسپری نمایید، ۳۰ ثانیه صبر کرده بعد از آن لنز عینک را با دستمال میکروفایبر پاک کرده تا آلودگی ها و لکه های آن از بین برود. محلول های تمیز کننده نه‌ تنها عینک را پاک می‌کنند، بلکه از کثیف شدن عینک نیز جلوگیری خواهند کرد.

 

چگونه بدون اسپری عینک، عینک خود را تمیز کنیم؟

گاهی ممکن است به اسپری عینک دسترسی نباشد، برای پاک کردن فریم و لنزهای عینک بدون آسیب رساندن و خراشیده شدن لنزها به نکات زیر توجه کنید، این موارد به افراد کمک خواهند کرد تا عینک آفتابی و یا عینک ورزشی خود را به خوبی تمیز و نگهداری کنید.

۱. دست های خود را کاملا شسته و خشک نمایید.

۲. قبل از تمیز کردن عینک خود مطمئن شوید که دستان شما از چربی و هر آلودگی دیگری که می‌تواند به لنزهای شما منتقل شود پاک است. برای شستن دست ها از صابون بدون لوسیون یا شامپو بچه رقیق شده و با یک حوله تمیز و بدون پرز استفاده نمایید.

۳. با آب شیر و دمای ولرم، لنزهای عینک خود را بشویید.

۴. با انجام این کار گرد و غبار و باقیمانده آلودگی ها از روی لنز عینک پاک می شوند. از آب گرمی که می تواند به پوشش لنز عینک شما آسیب برساند بپرهیزید.

۵. روی هر کدام از لنزهای عینک را کمی شامپو بچه رقیق شده بمانید.

۶. شامپو بچه رقیق شده را به نوک انگشت خود بمالید و توسط دست آن را به عینک خود منتقل کنید.

۷. تمام قسمت های قاب و هر دو طرف لنزها را برای چند ثانیه با مایع به آرامی بشویید.

۸. از تمیز شدن همه قسمت ها از جمله، انتهای دسته عینک که پشت گوش شما قرار دارند و بالشتک‌های بینی اطمینان حاصل فرمایید.

۹. قاب و دو طرف لنزها را کاملا بشویید.

۱۰.اگر به درستی تمام آثار صابون از روی عینک و لنز خود پاک نکنید باعث لک شدن لنزها در هنگام خشک شدن آنها خواهد شد.

۱۱. به آرامی عینک خود را تکان دهید تا آب های باقی مانده روی لنز ها از بین برود.

۱۲. برای اطمینان حاصل کردن از تمیز بودن عینک، آنها را با دقت بررسی کنید.

۱۳. با حوله تمیز و بدون پرز، فریم و لنزها را با دقت خشک نمایید.

۱۴. بهتر است از دستمال یا حوله نرم و لطیف استفاده شود. توجه کنید که دستمال یا حوله دچار آلودگی و چربی و پرز نباشد.

۱۵. دوباره لنزها را بررسی کنید.

۱۶. در صورت باقی ماندن لک آن‌ها را با یک پارچه میکرو فایبر تمیز از بین ببرید پارچه میکروفایبر بدون پرز است و در اکثر مغازه های عینک فروشی موجود میباشد.

 

بعد از اولین خرید

بعد از اولین خرید

کیف پول شما شارژ می شود کیف پول شما
شارژ می شود
ضمانت اصالت کالا

ضمانت اصالت کالا

با اطمینان خرید کنید با اطمینان خرید کنید
ارسال هدیه

ارسال هدیه

هدیه‌ای با ارزش برای عزیزانتان هدیه‌ای با ارزش برای عزیزانتان
ارسال رایگان

ارسال رایگان

خرید بالای ۱.۵۰۰.۰۰۰ هزار تومان خرید بالای
۱,۵۰۰,۰۰۰ هزار تومان